Een belangrijke mijlpaal in ons bouwproces: de aanvraag voor de vergunning. Afgelopen weken werkte onze architect nog hard aan de definitieve tekeningen. Nu die klaar zijn en wij ze hebben goedgekeurd, is alles klaar om de vergunning aan te vragen bij de gemeente.
Een belangrijk onderdeel daarvan is tegenwoordig een stikstofberekening. Ook bij de verbouwing van een huis moet je voldoen aan de strenge stikstofregels. En dus doken we in de wereld van de stikstofdepositie, AERIUS-berekeningen en het brandstofverbruik van bouwmaterieel.
Vooroverleg omgevingsvergunning
Eerst terug naar het begin. De eerste belangrijke stap die we enkele maanden geleden al hebben gezet: het vooroverleg. Een stap die je kunt inbouwen als je jouw verbouwplannen eerst wilt toetsen voordat je definitief een vergunning gaat aanvragen. Je gaat dan in overleg met 'het bevoegd gezag' dat de aanvraag moet beoordelen. In ons geval de gemeente Loon op Zand.
Tijdens het vooroverleg wordt de haalbaarheid van de plannen getoetst. Ze kijken dan dus naar de plannen om alvast een oordeel te vormen. Je doet dit als er bijvoorbeeld onderdelen in het plan zitten waarover je twijfelt of het mag binnen het bestemmingsplan.
Bij ons was er twijfel over twee onderdelen:
- Volgens het bestemmingsplan moet het hoofdgebouw een schuine kap hebben. Wij gaan het hoofdgebouw uitbreiden met aanbouwen die een plat dak hebben. Het oorspronkelijke hoofdgebouw behoudt de schuine kap. Mag dit binnen het bestemmingsplan?
- Volgens het bestemmingsplan mag je een maximum aantal vierkante meters van je perceel bebouwen. Ons plan gaat over dat maximaal aantal vierkante meters heen. Kan er een uitzondering gemaakt worden?
De eerste stap van het vooroverleg was advies door een behandeld ambtenaar. Hij adviseerde direct om het aantal te bouwen vierkante meters terug te schroeven. Om hiervan af te wijken is een uitzondering op het bestemmingsplan nodig. Dat is een tijdrovende procedure. Daarom hebben we besloten om de veranda en schuur te schrappen uit de plannen. Een aparte vergunning hiervoor dienen we op een later moment alsnog in. Nu kiezen we voor snelheid om wel alvast met de rest aan de slag te kunnen.
Na de aanpassing van de plannen, was het tijd voor het volgende onderdeel van de toetsing. Daarvoor is het plan voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Die ging zonder problemen akkoord. Ons plan voldoet aan de eisen van de gemeente en ook aan het bestemmingsplan. Daarmee was de weg vrij voor een definitieve vergunningsaanvraag.
De gemeente liet per brief weten dat de plannen voldoen aan de regels:
Aanvraag omgevingsvergunning
Het aanvragen van een omgevingsvergunning is de volgende stap. Hiervoor moeten allerlei tekeningen worden ingediend waarmee een goed beeld ontstaat van de bouwwerkzaamheden.
Het gaat niet alleen om 3D-ontwerpen die een beeld geven van het bouwwerk, maar vooral om de meer technische tekeningen. Van een plattegrond met alle maten tot de aanzichten van alle gevels. En ook de technische details van de bouw moeten worden uitgewerkt. Dat levert detailtekeningen op van de constructie, maar ook inzicht in isolatiewaarden en gebruikte materialen.
Het is belangrijk om na te denken over alle details die terugkomen in de tekening. Zo trok onze architect op het allerlaatste moment nog bij ons aan de bel toen hij op ons Instagram-account ontdekte dat we super enthousiast waren over aluminiumkozijnen die we hadden bekeken. "Gaan jullie definitief voor aluminium?" Ja, was ons antwoord. "Dan moet ik nog even wat gaan aanpassen in de tekeningen. Er staan nu houten kozijnen ingetekend." Owja, en het raam bij een van de slaapkamers willen we wat kleiner maken en moet een draai-kiepgedeelte krijgen, bedachten wij nog. Moest ook worden aangepast op de tekening. Want dat verandert het vooraanzicht van het huis.
Hulp bij het aanvragen van een vergunning
Natuurlijk kun je proberen hoever je zelf komt bij het aanvragen van een omgevingsvergunning, maar wat ons betreft is dit echt een onderdeel waar je hulp bij nodig hebt. Van bijvoorbeeld een architect. Of van iemand uit jouw omgeving die vaker met dit bijltje hakt.
Het is te ingewikkeld om zelf maar even te proberen. Vooral vanwege alle technische tekeningen die nodig zijn voor de aanvraag. En daarbij is het sowieso slim om een architect in de hand te nemen als je flink gaat verbouwen. Je kunt zelf van alles bedenken en dat moet ook. Wij schreven ook een dik Programma van Eisen. Maar een architect zorgt er ook voor dat alle eisen worden vertaald in een prachtig ontwerp. Met oplossingen die je zelf echt niet had kunnen bedenken. Het is een investering, maar eentje die volgens ons de moeite meer dan waard is.
Constructieberekening laten maken
Als je een vergunning gaat aanvragen, heb je uiteindelijk ook een constructieberekening nodig. Dat is een berekening over het dragende deel van de constructie van je huis en/of de aanbouw. Er wordt berekend hoe sterk de draagkracht van verschillende onderdelen moet zijn. Ook wordt duidelijk welke muren in de huidige bouw dragend zijn en hoe je de constructie kunt opvangen als je zo'n draagmuur wilt slopen.
Een constructieberekening is in principe verplicht als je gaat verbouwen. Zodra jouw bouwplan vergunningsplichtig is, is het verplicht om een constructieberekening en constructietekening te maken. Deze moet je aanleveren bij de gemeente. Voor het maken van de berekening huur je een constructeur in.
Wij hebben de constructieberekening nog niet klaar. Dat hoeft ook nog niet. Je mag deze informatie namelijk ook later aanleveren, maar dit moet wel ruim voordat de werkzaamheden starten gebeurd zijn.
Stikstofberekening verplicht bij een verbouwing
Sinds november 2022 is het verplicht om ook een stikstofberekening te maken als je gaat verbouwen. Eerlijk is eerlijk: dat hadden wij niet helemaal in het vizier. Wij dachten dat dit alleen nodig was bij grote bouwprojecten. Maar ook als particulier krijg je te maken met stikstof.
En dus doken wij in de wereld van stikstofdepositie, AERIUS-berekeningen en de uitstoot van bouwmateriaal. Een wereld die enorm ingewikkeld klinkt, maar uiteindelijk valt het allemaal best mee. Met hulp van een familielid die actief is in de bouwwereld, ontdekten we snel wat er nodig was om een stikstofberekening te maken. Uiteindelijk was het zo geregeld.
Om een stikstofberekening te maken, moet je in kaart brengen wat de uitstoot is tijdens de bouwfase. Je moet dus weten hoeveel bouwmaterieel er wordt ingezet. Denk aan een hijskraan, verrijkers, een mini-kraan en een betonpomp. Maar ook moet je weten hoeveel verkeersbewegingen er zijn van bouwverkeer. Dit wordt onderverdeeld in licht, middelzwaar en zwaar vrachtverkeer.
Je moet een eerlijke inschatting maken. Dat levert qua bouwmaterieel een berekening op waarin duidelijk wordt hoeveel brandstof wordt verbruikt tijdens de bouw en hoe groot de uitstoot is En dus een overzicht van het aantal auto's en vrachtauto's dat op-en-neer rijdt naar de bouwplaats. Bij ons is dat aantal te overzien omdat we qua sloopwerkzaamheden veel zelf doen en we gaan werken met een lokale bouwpartij.
Alle gegevens moet je invullen in de zogenoemde AERIUS-calculator van de overheid. Dit rekenprogramma is gemaakt om te berekenen hoe groot de uitstoot van stikstof is en wat het effect daarvan is op Natura2000-gebieden in de buurt van je bouwproject.
Wij hielden even ons hart vast. We wonen aan de rand van de Loonse en Drunense Duinen en laat dat nu net zo'n beschermd Natura2000-gebied zijn. Maar gelukkig kwam de stikstofdepositie die wordt veroorzaakt uit op 0. En nul is goed in dit geval.
Het AERIUS-systeem zorgt voor een rapport. Dat moet je samen met een document waarin je een toelichting schrijft op de plannen, de uitstoot en het gebruikte materieel indienen tijdens de aanvraag van je vergunning.
Dit document kun je downloaden na het invullen van de AERIUS-berekening:
En nu is het wachten...
Onze documenten zijn dus compleet. Alles is onderweg naar de gemeente. En dus is het nu wachten op goedkeuring.
In principe duurt de procedure maximaal acht weken, maar omdat we een vooroverleg hebben gehad, is de verwachting dat het sneller gaat en we binnen enkele weken de vergunning op de deurmat hebben liggen.
Een belangrijk moment, want zodra die binnen is, kunnen we ook aan de slag met het plannen van alle bouwwerkzaamheden. Ons droomhuis komt langzaam maar zeker dus weer een stapje dichterbij...